Peltracom

NEWS


Greenyard koopt leider in champignonsubstraat

Sint-Katelijne-Waver, België, 15/06/2017 - Greenyard is verheugd aan te kondigen dat een overeenkomst is gesloten aangaande de overname van Mykogen Polska S.A. (“Mykogen”), een leidinggevende producent van topkwaliteit champignonsubstraat. Het bedrijf heeft 4 ‘state-of-the-art’ productievestigingen, gelegen in Polen en Oekraïne. Substraat is de voornaamste grondstof die de hoogste toegevoegde waarde biedt bij champignonproductie. Mykogen’s kwaliteitssubstraten zijn essentieel om hoogwaardige champignons te kweken in de groeiende productiemarkten van Centraal- en Oost-Europa. Het grootste deel van Mykogen’s activiteiten ligt in Polen, het grootste champignon producerende land in Europa.

Tijdens de laatste 4 jaren heeft Mykogen een gemiddelde omzetgroei van meer dan 8% opgetekend met een verwacht omzetcijfer voor 2017 van € 40 miljoen. Het bedrijf toont consistent een hoge winstgevendheid met EBITDA1 marges hoger dan 35%. Mykogen, dat meer dan 300 werknemers tewerkstelt, wordt geleid door een zeer ervaren en indrukwekkend management team. Mykogen is vandaag eigendom van een dochteronderneming van Abris CEE Mid-Market Fund II L.P., een fonds geadviseerd door Abris Capital Partners. In het kader van de buy and build strategie van Abris heeft Mykogen de laatste jaren sterk geïnvesteerd in bestaande vestigingen, werd er een nieuwe vestiging opgericht alsook een significante overname gedaan.

De overname van Mykogen door Greenyard heeft een aantal belangrijke strategische voordelen. Ten eerste kan Greenyard hiermee zijn directe connectie met de kweker verbeteren door een belangrijke leverancier van de voornaamste champignonkwekers te worden. Ten tweede versterkt de verhoogde toegang tot hand- en mechanisch geplukte champignons de positie van Greenyard in de champignonmarkt hetgeen cross-divisionele synergieën creëert tussen de divisies Horticulture, Fresh, Frozen en Prepared (Lutèce). Ten derde hebben de groeiende productievolumes van de substraten met hoge toegevoegde waarde in Polen, Oekraïne en de naburige markten een positieve impact op de verdere groei van Greenyard. Tenslotte bevordert deze transactie het strategische profiel van Horticulture waarbij het zich plaatst voor verdere strategische ontwikkeling en tezelfdertijd Greenyard’s profiel verbetert en de winstvolatiliteit vermindert.

Transactie details

De overnameprijs is bij benadering € 93 miljoen. In 2016 realiseerde Mykogen een EBITDA van ongeveer € 13,5 miljoen (circa 80% van de EBITDA werd gegenereerd door de Poolse activiteiten). Dit impliceert een overname multiple van 6,9x EV/EBITDA. Greenyard financiert de transactie vanuit bestaande financieringslijnen.
De overname is onder voorbehoud van het verkrijgen van de vereiste wettelijke goedkeuringen alsook goedkeuring van derde partijen en andere gebruikelijke voorwaarden. De overname wordt verwacht afgerond te zijn in de tweede helft van 2017.

Verkoop van niet-kernactiviteiten

Greenyard focust op zijn kernactiviteiten en zal om deze reden bepaalde niet-strategische en niet-kernactiviteiten binnen Fresh afstoten. De cash-inkomsten van deze desinvesteringen worden geschat op ongeveer € 25 miljoen met een beperkte impact op EBITDA (activiteiten vertegenwoordigen <2% van de groep EBITDA). Verwacht wordt dat deze desinvesteringen afgerond zullen zijn in de tweede helft van 2017.

Impact op Greenyard

Als gevolg van de overname en desinvesteringen wordt verwacht dat de EBITDA zal toenemen met 8%. Hierdoor stijgt het belang van Horticulture tot 15% van de groep EBITDA vs. 7% op vandaag. Op een pro-forma basis zou Greenyard’s EBITDA € 157 miljoen bedragen in maart 2017. De transactie zal bijdragen aan de winst vanaf het eerste jaar.
Na de overname van Mykogen en de desinvestering van niet-kernactiviteiten zal de netto financiële schuld ongeveer € 390 miljoen bedragen vs. € 324,2 miljoen voor boekjaar ‘16/’17. Hierdoor zal de schuldgraad van Greenyard, gebaseerd op netto financiële schuld/EBITDA, ongeveer op 2,5x uitkomen, hetgeen een stijging van 0,3x impliceert sinds jaareinde en ruim lager is dan de 2,8x die werd gerapporteerd voor boekjaar 15/16.

top


Tuinkampioenen kiezen slim met Agrofino Grow-it-smart!

 De Tuindagen van Beervelde is één van de grootste Belgische tuinbeurzen voor jong & oud en gaat door in het kasteelpark van Beervelde. Tijdens deze drukbezochte dagen organiseerde het Scheppersinstituut van Wetteren een workshop, genaamd “De tuinkampioen”. Kinderen leerden er diverse zaken omtrent tuinieren, waaronder het verpotten van plantjes. Greenyard leverde voor deze leerrijke activiteit de geschikte potgronden vanuit het nieuwe assortiment “Agrofino Grow-it-smart!”.

Meer informatie: www.growitsmart.eu

 

top


Greenyard ontwikkelt duurzame meststoffen voor teeltsubstraten via het MicroNOD project.

Greenyard is projectpartner in het MicroNOD project dat gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. In het microNOD project worden nutriënten, die aanwezig zijn in reststromen van groenten en fruit, gerecupereerd en microbieel omgezet tot een hoogwaardige organische meststof. Deze meststof is zodanig ontwikkeld dat het zijn voedingsstoffen op een efficiënte manier vrijstelt voor de plant. Binnen dit project werken 2 Greenyard divisies nauw samen. Greenyard Frozen is in dit project betrokken voor de verwerking van hun groenten en fruit reststromen, terwijl de meststoffen opnieuw gebruikt worden in de teeltsubstraten van Greenyard Horticulture. Zo maakt Greenyard de cirkel helemaal rond!

Meer informatie: www.micronod.be

 

top


Greenyard schenkt potgrond aan winnaars ‘dagen zonder vlees’.

Gent, België, 05/04/2017 - Ook dit jaar vindt de Belgische campagne ‘dagen zonder vlees’ plaats. Na een succesvolle start in 2011, groeide het initiatief uit tot het bekende jaarlijkse evenement. Meer dan 110.000 mensen nemen deel met als doel hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit doen ze door 40 dagen minder vlees of vis te eten.

Iedere deelnemer (individueel of in groep) kan zich inschrijven in één van de 40 categorieën. Zo neemt Greenyard deel in de categorie ‘grote ondernemingen’.

Elke categoriewinnaar wint een moestuinbox, waarmee men zelf verse groenten & fruit kan kweken. Greenyard mag hiervoor de potgrond schenken. We hebben gekozen voor de potgrond ‘Planten in de moestuinbak’ uit onze nieuwe productlijn Agrofino Grow-it-smart!

Meer informatie: www.growitsmart.eu

top


Greenyard ontvangt certificaat voor duurzaam geproduceerd veen

Gent, België, 08/03/2017 - Greenyard Horticulture is een voortrekker als het gaat om de productie van duurzame en milieuvriendelijke teeltsubstraten. Recent werden deze inspanningen bekroond met het behalen van de ‘Responsibly Produced Peat’ (RPP) certificaten voor haar veenvelden in Polen (Budwity) en Letland (Brigu). Deze RPP-certificaten garanderen dat het veen gebruikt in de Greenyard teeltsubstraten op een verantwoorde manier geproduceerd werd.

De belangrijkste parameters waarmee het RPP rekening houdt zijn de biodiversiteit van de veenvelden, in combinatie met een minimale impact op hydrologische parameters en op CO2-uitstoot. Ook de after-use plannen van de sites staan centraal in de RPP-certificatie. Zo worden de sites na ontginning volledig hersteld naar hun natuurlijke staat. Op deze manier garandeert Greenyard dat het veen in haar teelsubstraten een minimale milieu-impact heeft. Met het behalen van deze certificaten zet Greenyard dan ook verder in op duurzaamheid binnen haar organisatie.

“Veen is een belangrijk onderdeel van kwalitatieve teeltmedia, maar we willen met deze waardevolle grondstof op een verantwoorde manier omspringen.”, aldus Stefaan Vandaele, MD van Greenyard Horticulture. “De duurzame ontginning van veen is voor ons al jaren essentieel, het behalen van de RPP certificaten is voor ons dus de kroon op het werk.”

top


Oliver Grunert (Greenyard) verdedigt PhD over microbioom in Grow Bag

Gent, België, 2 februari 2017 - Op maandag 23 januari verdedigde Oliver Grunert (R&D project manager Greenyard Horticulture) met succes zijn PhD (doctoraat) met titel "Microbieel beheerde organische teeltsubstraten voor de glastuinbouw" aan Universiteit Gent.

De organische Grow Bag is een efficiënte en duurzame manier om tomaten te telen.

Gedurende 4 jaar onderzocht Oliver Grunert de interacties tussen de micro-organismen in de Grow Bag in relatie tot de groei, opbrengst en de kwaliteit van tomaten.
Het rijke microbiële leven in het organische substraat is de sleutel in de verdediging van de planten tegen plantpathogenen, zoals Crazy Roots en zorgt voor het aanleveren van de noodzakelijke voedingsstoffen aan de planten.

Dankzij deze wetenschappelijke inzichten kan Greenyard verder aan de basis liggen van een gezonde teelt en toekomst.

Volgende week staat de Grow Bag in de spotlight op Fruit logistica, waar deze innovatie genomineerd is voor de Fruit Logistica Innovation Award. We kijken uit naar uw bezoek.

Greenyard @ Fruit Logistica
• Hall 5.2 / Booth A-03
• Foyer / Booth H

 

top


Demoproef bodembedekkers in samenwerking met ILVO

Gent, België, 2 februari 2017 - ILVO (Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek) heeft in samenwerking met Greenyard een demoproef aangelegd met 8 soorten bodembedekkers. Deze proef is opgestart in 2016 en loopt in de ILVO-vestiging van Merelbeke. Er wordt o.a. gekeken naar de levensduur van de producten en wat de impact is op de onkruidgroei rond de hagen. Dankzij deze samenwerking met ILVO krijgt Greenyard een betere kijk op de specificaties en effecten van zijn bodembedekkers

. 

top


Greenyard – “for a healthier future”

 Sint-Katelijne-Waver, België, 5 januari 2017 - Van 8 tot en met 10 februari 2017 licht wereldspeler Greenyard haar thema ‘for a healthier future’ toe op haar stand op Fruit Logistica.

De grootste uitdaging die de AGF-branche heeft, is de consumptie van fruit en groenten te verhogen. Europese consumenten eten slechts 250 gram groenten en fruit per dag en dit is ver onder de aanbevolen 550 gram in een evenwichtig en gebalanceerd voedingspatroon.

Als een wereldwijde toonaangevende leverancier van groenten en fruit, is Greenyard's visie om dit consumptieniveau te verhogen. Greenyard maakt gebruik van haar multi-categorie expertise om klanten te helpen waarde toe te voegen aan hun gamma. De Fresh divisie van Greenyard levert per jaar twee miljoen ton verse groenten en fruit en doet dit gans het jaar rond. Ze heeft een nauwe band met de telers wat de klanten ten goede komt. De Fresh divisie verzorgt bovendien de volledige vers logistieke keten en al haar diensten en activiteiten zijn gebaseerd op een lange-termijn-consument gerichte visie.

Op Fruit Logistica, tonen de Fresh en Horticulture divisies van Greenyard (voorheen bekend als UNIVEG en Peltracom) hoe zij nauw samen werken met hun klanten om zo in te spelen op de behoeften van de consument.

Door het ontwikkelen van innovatieve oplossingen, is Greenyard een voortrekker in haar sector en helpt zij consumenten om gezonde keuzes te maken. Eén van die innovaties, die het gevolg was van de directe samenwerking tussen de Fresh en Horticulture divisies, is genomineerd voor de Innovation Award van Fruit Logistica: een duurzame Grow Bag voor smaakvolle tomaten.

"We zijn verheugd met deze nominatie voor de Fruit Logistica Innovation Award en kijken ernaar uit u te ontmoeten in Berlijn om te bespreken hoe we samen kunnen werken aan een gezondere toekomst voor alle partijen in de keten", zegt Marleen Vaesen, CEO Greenyard.

top


Greenyard Horticulture ondertekent KKC Charter

Gent, België, 21 september 2016 - Op woensdag 21 september 2016 werd in Brussel het KKC charter ondertekend tussen Carrefour België, Tomato Masters en Greenyard Horticulture. Kwaliteitsketen Carrefour (KKC) staat garant voor duurzaam geteelde, lokale en smaakvolle producten, een strategie die perfect samengaat met de organische Grow Bag, die volledig samengesteld is uit duurzame organische grondstoffen. De Grow Bag draagt hierdoor bij aan de unieke smaak van de tomaten, wat centraal staat in het KKC label. Het is dan ook duidelijk dat de trostomaten, met aan de basis de sterke partnership tussen Carrefour België, de Belgische teler Tomato Masters en Greenyard Horticulture, volledig binnen het KKC label vallen.

Meer informatie: https://express.carrefour.eu/nl/dossier/fruit-groenten/trostomaten-kwaliteitsketen-carrefour

 

top


Persbericht - Peltracom NV wordt Greenyard Horticulture Belgium NV

 Gent, 1 september, 2016 – Sinds 2015 vormt Peltracom – samen met UNIVEG, Pinguin en Noliko – Greenyard. Door deze fusie is Greenyard de wereldwijde marktleider in verse en bereide groenten & fruit en groeimedia. De activiteiten van Greenyard kunnen worden ingedeeld in vier divisies: Fresh, Frozen, Prepared en Horticulture. Peltracom is de Horticulture divisie van Greenyard. Met trots kondigen we daarom onze nieuwe bedrijfsnaam aan: Greenyard Horticulture Belgium NV. Deze verandering gaat in vanaf 1 september 2016.

De Horticulture divisie is de kleinste van de vier verschillende divisies. Als Europees producent van groeimedia voor de sierteelt en de teelt van groenten & fruit, alsmede van bodembedekkers en bodemverbeteraars, leggen we aan het begin van de keten het fundament voor een gezondere toekomst. We bieden zowel professionele telers als hobbytuiniers een breed aanbod aan producten, volledig op maat van hun behoeften. Dit onder de naam Peltracom voor de professionele markt en Agrofino voor de hobbymarkt. We zijn ook een belangrijke leverancier van oplossingen voor stedelijk groen. Door in te zetten op innovatie, kwaliteit en service, leveren we een belangrijke bijdrage aan een duurzamere teelt – rendabel voor de teler, gezond voor de consument én goed voor het milieu.

De Horticulture divisie heeft meer dan 3000 ha veenvelden en 9 productiesites en behoort met een jaarlijkse productie van meer dan 1,5 miljoen m³ tot de Europese top in haar sector. Horticulture is bovendien van alle markten thuis, en voert wereldwijd uit naar 54 landen. Door de naamswijziging wil Horticulture inzetten op een duurzame synergie voor de hele groep én de consumentmarkt: “We helpen Greenyard zich sterker te differentiëren als een kwaliteitsbewuste leverancier die ‘from field to fork’ een duurzame meerwaarde creëert, voor iedereen”, aldus Stefaan Vandaele, Managing Director van de Horticulture Divisie.

 We are Greenyard
Greenyard is een globale marktleider in verse en bereide groenten & fruit en groeimedia. We bedienen een klantenbasis die de belangrijkste retailers in Europa omvat en bieden efficiënte en duurzame oplossingen door ons aanbod van superieure producten, marktleidende innovaties, operationele excellence en een uitstekende dienstverlening. Onze visie is mensen helpen gezonder te leven door hen te laten genieten van groenten & fruit op elk moment, op een makkelijke, snelle en aangename manier, met respect voor de natuur. Greenyard telt ongeveer 8.200 werknemers, is actief in 25 landen wereldwijd en realiseert een omzet van bijna 4 miljard op jaarbasis.

Meer informatie over de fusie kan u vinden op de campagnewebsite www.wearegreenyard.com.

top


Telers delen ervaringen Peltracom Grow Bag

Op donderdag 23 juni stelden glastuinbouwbedrijven Seasun (NL) en Tomato Masters (BE) hun kassen open. Beide telers werken met de Peltracom Grow Bag en gaven hun visie op het telen met deze organische mat.

Eerst bracht de telersgroep een bezoek aan Seasun, een bedrijf dat bekend staat om zijn diversiteit in aanbod. Hier werden we te woord gestaan door Jan Gresnigt. De mat werd vorig jaar ingezet als oplossing tegen Crazy Roots en heeft deze verwachtingen tot nu toe volledig ingelost. Men heeft ervoor gekozen om dezelfde mat twee jaar te gebruiken, wat wel enkele verschillen in sturing en beheersing met zich meebracht.

Om over het hele bedrijf een uniforme teeltstart te realiseren heeft Jan de matten voor het planten volledig verzadigd met water. Dit had zijn voor- en nadelen en er werd openlijk van gedachten gewisseld over deze strategie. Hoe dan ook, de teelt heeft zijn start niet gemist. Om de homogeniteit te behouden geeft Jan nu ook langere gietbeurten dan vorig jaar.

Vervolgens bezochten we het Belgische bedrijf Tomato Masters in Deinze, waar we stil stonden bij de teeltstart op de éénjarige mat. Onder begeleiding van Jos Christianen heeft men ervoor gekozen om rechtstreeks te planten op het plantgat en 1l water per plantgat toe te dienen. Dit bleek de meest optimale strategie om op de Peltracom Grow Bag generatief te starten.

Het viel op dat de planten zeer snel inwortelden tot onderaan, waardoor de wortels mooi verdeeld waren over heel de hoogte van de mat. Tom Vlaemynck (Tomato Masters) merkte op dat het planten zorgvuldig moet gebeuren maar uiteindelijk minder arbeid vroeg dan het klassieke systeem met beheersen naast het plantgat.

Op beide bedrijven is gekozen om Trichoderma te gebruiken in het kader van weerbaar telen. Gemengd in het substraat heeft dit als voordeel dat er geen onderhoudsbehandelingen nodig zijn. Zelfs in het tweede teeltjaar bij Seasun was de kolonisatie van dit biocontrole organisme nog steeds optimaal.

De Peltracom Grow Bag is gevuld met een 100% organisch substraat en werd in 2008 (na jarenlang onderzoek) gelanceerd als alternatief voor steenwol. De mat is geschikt voor het telen van diverse soorten kasgroenten (tomaat, komkommer, aubergine, paprika, aardbei). Uit diverse praktijkervaringen en uit eigen onderzoek blijkt dat de ziekte 'crazy roots' geneutraliseerd wordt dankzij de samenstelling van het substraat. Dankzij de toegevoegde 'goede bacteriën en schimmels die ziektes bestrijden', dienen er ook minder schadelijke middelen gebruikt te worden.

   

top


Peltracom nv in bezit van ISO 9001:2008 kwaliteitscertificaat

Peltracom heeft in september 2015 het ISO 9001:2008 certificaat behaald voor zijn hoofdzetel en fabriek te Gent. De ISO 9001:2008 normering verzekert de kwaliteit van de producten en de service van Peltracom. Mede dankzij dit certificaat garandeert Peltracom aan zijn klanten dat alles in het werk wordt gesteld om een optimale kwaliteit te bekomen in functie van de wensen van de klant.

De ISO 9001 normering voor kwaliteitsmanagement beoordeelt of een bedrijf aan de regelwetgeving van de producten en aan de eisen van de klanten voldoet. Om dit certificaat te behalen heeft Peltracom procedures opgesteld die via interne en externe audits gecontroleerd worden.

Kwaliteit is een van de kernwaarden van Peltracom. Om deze kwaliteit te verzekeren heeft Peltracom alle schakels van het productieproces in eigen beheer: an de ontginning en de verwerking van de grondstoffen tot de verkoop. Bovendien beschikt elke fabriek over een eigen laboratorium waar de kwaliteit van de grondstoffen en de afgewerkte producten continu gecontroleerd wordt waardoor continue verbetering mogelijk is.

top


Nog een dakschotel, alsjeblieft!

De dakmoestuin van Roof Food op het bedrijvencentrum De Punt in Gentbrugge is volledig aangelegd. Op 15 april 2016 werden de daktuinsubstraten van Peltracom op het dak geblazen en de dag erna werden alle groenten en kruiden geplant door Roof Food en vrijwilligers. Dat was een heus karwei, want de dakmoestuin is maar liefst 500m² groot en is daarmee de grootste in Vlaanderen!


De dakmoestuin op ‘de Punt’ is niet de eerste dakmoestuin van Roof Food en Peltracom. In 2015 werd een proefmoestuin van 50 m² op het dak van Gaston te Gent aangelegd om zo te onderzoeken welke substraten geschikt zijn voor het telen van dakgroenten. In dit onderzoeksproject, gefinancierd door IWT, werd de samenstelling en de bemesting op punt gesteld. Aangezien de substraten via een blaaswagen op het dak gebracht worden, was de samenstelling cruciaal. Uiteindelijk werd gekozen voor twee organo-minerale dakmoestuinsubstraten: één voor kruiden en één voor groenten. Bovendien zijn de mengsels FLL-gecertificeerd, het keurmerk binnen de groendaken. Een jaar later konden we zo dus de eerste volwaardige moestuin op het dak van 'De Punt' met succes aanleggen.

Wil je graag de dakgroenten eens proeven? Bestel je dakschotel op de site van Roof Food en een fietskoerier komt je een heerlijke, vegetarische maaltijd brengen!


Meer info:
www.rooffood.be
 

 

top


Tomaten gekweekt met algen hebben meer smaak.

Oliver Grunert (Peltracom/GreenYard) heeft in het kader van zijn doctoraat onderzoek verricht naar het effect van algen op de groei van tomaten. Uit het onderzoek, in samenwerking met Joeri Coppens van UGent, bleek dat tomaten gekweekt met meststoffen op basis van algen roder zijn van kleur en zoeter smaken dan de traditioneel gekweekte tomaten. De microscopische kleine algen, ook wel spirulina genoemd, zijn rijk aan planthormonen, vitaminen, carotenoïden en waardevolle eiwitten. Deze algen kunnen ingezet worden als biologische meststof in organische substraten. Kasproeven tonen aan dat tomaten opgekweekt met algen maar liefst 30 procent meer suikers en 70 procent meer natuurlijke kleurpigmenten bevatten ten opzichte van de controletomaten.

Meer informatie: 

kanaalz.knack.be/nieuws/urine-blijkt-ideale-basis-voor-meststof/video-normal-654645.html

www.standaard.be/cnt/dmf20160201_02102430

top


Kinderen uit 109 Gentse basisscholen leren groenten kweken met de hulp van Peltracom.

Als potgrondspecialist zet Peltracom zich in om educatieve projecten te ondersteunen met focus op het ontdekken van eigen gekweekte groenten. Diverse studies tonen namelijk aan dat slechts 7% van de kinderen dagelijks voldoende groenten en fruit eet. Ook blijkt dat kinderen meer (nieuwe) groenten eten als ze die ook zelf hebben gekweekt. Zo viel ons oog op het educatief project ‘De Proeftuin’, waarbij kinderen zelf aan de slag kunnen met het kweken van groenten. Het project is een realisatie van Logo Gezond + vzw, in samenwerking met de stad Gent.

Op dinsdag 13 oktober 2015 werd in de Sint-Paulusbasisschool in Gent het educatief pakket ‘De Proeftuin’ voorgesteld aan de pers. Wim Lybaert (de bekende Vlaamse moestuinkenner) en Elke Decruynaere (Schepen van onderwijs, opvoeding en jeugd – stad Gent) schaarden zich achter het project en woonden deze gebeurtenis bij. Het pakket bevat een educatieve map, een moestuinbak, potgrond, tuingereedschap en zaaigoed. Peltracom leverde kwalitatieve Agrofino® moestuinpotgrond om alle moestuinbakken te vullen.

Het project was alvast een succes. In totaal werden maar liefst 150 moestuinbakken geplaatst in 109 Gentse basisscholen. Ook voor de ouders en leerkrachten wordt het via dit project eenvoudiger om over het belang van gezonde voeding te praten. Peltracom is alvast verheugd dat duizenden kinderen deze unieke ervaring mochten beleven.

top


Peltracom levert potgrond voor proeftuinproject in 96 Gentse scholen

Initiatieven om een gezond voedingspatroon te stimuleren bij kinderen laten Peltracom niet onberoerd. Zo levert Peltracom voor het Gentse proeftuinproject, speciaal op maat geproduceerde moestuinpotgrond, goed voor het vullen van een 100-tal moestuinbakken. In de eetbare tuin is een kwalitatief substraat immers de basis voor het succesvol kweken van gezonde planten en vruchten die kinderen helpen leiden naar gezonde eetgewoontes.

Volgens organisatie Logo+ vzw toont onderzoek aan dat kinderen bijvoorbeeld meer groenten en fruit eten wanneer ze dat effectief ook zelf gaan kweken. Binnen dit kader ontwikkelde Logo+ vzw een educatief proeftuinproject om kinderen tussen 6 en 12 jaar hiermee creatief aan de slag te laten gaan in 96 scholen in de Gentse regio.

Peltracom is sinds meer dan 30 jaar actief als specialist-producent van hoogwaardige potgronden geschikt voor de professionele en consumentenmarkt. Dankzij een verticaal geïntegreerde ketencontrole, volledig in eigen beheer, transformeren we nauwkeurig geselecteerde grondstoffen tot kant en klare substraten op maat van de klant. Tussen jarenlange ervaring en technische know-how vinden we steeds de ideale balans naar sterke partnerships met onze klanten.

Voor meer informatie omtrent dit project verwijzen we u graag door naar de website :

www.logogezondplus.be

top


Greenyard Foods, Univeg & Peatinvest onderzoeken de mogelijkheid om wereldleider in fruit en groenten te vormen

De Raad van Bestuur van Greenyard Foods (Euronext Brussels: GRYFO) maakt bekend dat het voorbereidende besprekingen aanvat met betrekking tot een mogelijke bedrijfscombinatie tussen Greenyard Foods, Univeg Group en Peatinvest.

De Raad van Bestuur van Greenyard Foods is van mening dat een bedrijfscombinatie van de drie groepen de kans biedt om een wereldwijde speler in de groenten- en fruitsector te creëren die in staat is om het volledige assortiment van zowel verse producten, diepvriesproducten als conserven aan te bieden. De mogelijke combinatie van Greenyard Foods, Univeg en Peatinvest zou toelaten om een marktleider te creëren met een gezamenlijke omzet van ruim 3,7 miljard euro.

Quote van Hein Deprez, Voorzitter van Greenyard Foods, Univeg en Peatinvest:
“Het creëren van een gecombineerde groep met verse, diepvries- en groenten en fruit in conserven zal gunstig zijn voor telers, retailers, consumenten, medewerkers en aandeelhouders. Wij zijn ervan overtuigd dat maatschappelijke trends vragen om een meer holistische kijk op de groente- en fruitconsumptie."
Deprez Holding is een referentie-aandeelhouder in Greenyard Foods, Univeg en Peatinvest.

Besprekingen met betrekking tot de waardering en transactiestructuur worden gepland, en een gezamenlijke strategische roadmap voor de gecombineerde entiteit wordt ontwikkeld.

Er is geen definitief besluit genomen over de mogelijke structuur van een bedrijfscombinatie. Intussen bestaat er geen zekerheid over een overeenkomst tussen Greenyard Foods, Univeg of Peatinvest, of met betrekking tot de voorwaarden van enige dergelijke overeenkomst
Een verdere aankondiging zal gemaakt worden te zijner tijd, indien en wanneer nodig.

Voor verdere informatie kan u steeds terecht bij:

Stefaan Vandaele, CEO:
Tel. +32 (0)9/218.03.43
 E-mail : info@peltracom.com

Over Peatinvest
Peatinvest en haar dochterondernemingen zijn reeds 30 jaar actief in de tuinbouwsector en tellen 400 personeelsleden. De Peatinvest Groep beschikt over 9 productievestigingen in 4 landen en levert aan wereldwijde telers een breed assortiment aan substraten voor de teelt van planten, fruit en groenten onder het Peltracom merk voor de professionele markt en onder het merk Agrofino voor de hobbymarkt.

Over Greenyard Foods
De activiteit van Greenyard Foods NV is het verwerken en commercialiseren van groenten en fruit en gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven. De Groep telt 2.200 medewerkers en beschikt over 13 productievestigingen in vijf verschillende landen (België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Polen en Hongarije) en filialen en verkoopskantoren verspreid over vijf continenten.

Over Univeg
Univeg is een wereldwijde leverancier van verse producten, actief op het gebied van Groenten & Fruit, Bloemen & Planten, Convenience producten, Transport & Logistiek. Univeg heeft vestigingen wereldwijd en biedt diensten aan een wereldwijd klantenbestand. Univeg telt momenteel 4.000 personeelsleden (na afsplitsing van The Fruit Farm Group) over vestigingen in 27 landen, op vijf continenten.

top

designed & developed by ANTENNO